måndag 23 mars 2009

Jag hatar Lulebo!!

Hade faktiskt tänkt skriva lite grann om att jag är hemma i Skellefteå och hur skoj det känns osv.
Men ett 45 minuter långt samtal med Lulebo (mitt fastighetsbolag)känner jag sådan ilska att jag kan inte ens skriva något trevligt!

Historien är att att när jag flyttade in i min förra lägenhet (i höstas) som jag delade med en indier så var först mina tapeter bland det äckligaste jag sett och dessutom var köket och badrummet så äckliga att det kändes som att du skulle bli smittad av något otrevligt varje gång man rörde något.
Eftersom det redan bodde en person i lägenheten så tog man för givet att man inte kan påverka så jättemycket. Man flyttar ju ändå in hos någon.
Dock var mitt rum fräscht och det hade jag förväntat mig också!

Men det kändes ändå så äckligt att man blev tvungen att fara till Lulebos kontor och klaga. Jag klagade mest på tapeterna och sa att det måsta fixas för att man ska kunna bo där. Jag klagade även på städningen i köket och badrummet.
Tapeterna sa dom att de skulle fixas så fort som möjligt. Dom kallade det en akut situaton. skulle ta 2-3 dagar. När det gällde städningen blev det ingen stor respons förutom att de skulle kolla upp det.

Det slutade iallafall med att det tog 2 veckor innan tapeterna var fixade så man kunde flytta in (bodde i Malins lägenhet under denna tid) och indiern städade upp köket lite. (Det var absolut inte fräscht men man hade väl inte så höga krav som student och det var allafall mkt bättre än när jag var dit första gången).
Jag valde iallafall att inte fortsätta och klaga och be om nån typ av kompensation. Jag ville lägga fokus på skolan...

Sen är vi i nuläget. Nu när jag bytte lägenhet inom Lulebo så skulle jag ju ha besiktning på den gamla. Jag valde att städa upp mitt rum plus både köket och toaletten, trots att det inte hade varit städat när jag flyttat in. Jag gjorde ingen superstädnng i köket och badrummet men det blev BETYDLGT renare och fräschare än när jag flyttade in.

Sen kom denna kvinna som jag kallar roboten! Besikningskvinnan alltså! Hon gnällde på allt och tyckte absolut inte att köket och toan var OK. Jag blev rätt chockad och påpekade att det ser ju mycket bättre ut nu än när jag flyttade in!
Ja det hade hon ingen förståelse för eftersom den hade blivit besiktad. Dock TVÅ MÅNADER innan jag flyttade in. Alltså hade indiern bott där och grisat runt i två månader och sen hade inte Lulebo orkat kolla upp staus på den när jag skulle flytta in.
Sen vísar det sig att dom inte gjort någon antecknng på mitt klagomål när jag flyttade in så det var knappt att hon trodde mig...
Sen för att verkligen sätta punkt på det trevlga så klagar hon på två små fettfläckar som dykt upp på tapeten (där sängen stått). Eftersom just den tapeten inte går att få tag i längre så lämnade hon mig en räkning på 3000 kronor!!

Jag kan förstå att jag måste stå för lite pengar när det gäller tapeten men visst fan ska ett företag som Lulebo kunna ha lite fingertoppskänsla och inte ge mig hela räkningen. Hon erkände ju bland annat att det är fel att dom inte kollade tll lägenhetn innan jag flyttade in. Sen har dom ju missat att infomera om vad som verkligen gäller...Sen erkände hon att det var konstigt att dom inte hade antecknat mina klagomål!
Jag bor fortfarande med Lulebo och hade verkligen trott att dom kunde ha lite mer känsla i sina handlingar.

Slutresultatet är ju att jag fick en lägenhet i höstas som var otroligt äcklig och som jag var tvungen att vänta två veckor på att flytta i och jag lämnar en lägenhet med fräschare tapeter, MYCKET fräschare kök, MYCKET fräschare badrum men jag får ändå en räkning på 3000 kronor.

Bra Lulebo, er kommer jag rekommendera!!
Fy fan...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har inte heller någon större kärlek för Lulebo. Faktum är att det är de absolut sämsta uthyrare jag har haft. Tidigare har jag bott i Stockholm och Göteborg och har aldrig haft problem med mitt boende. Det här är bara ett axplock av vad Lulebo har erbjudit mig under de två år jag har bott hos dem:

*De skickar hem ett syrligt brev att jag är skyldig att hålla visningar av min lägenhet och trycker upp en lagparagraf i ansiktet på mig. En massa fruntimmer ringer stup i kvarten och vill komma och kolla på lägenheten med kort varsel för att deras Soy-Boys till Sambos bara kan vara med idag mellan klockan 12:00 och 13:00. Man fick vädra lägenheten efteråt för att få ut all östrogen.

*De skriver med minimala bokstäver att jag är skyldig att boka in en besiktning. Vad är nästa steg? Ska man trycka upp en lagtext i ansiktet på mig att jag är skyldig att hjälpa den nya hyresgästen flytta in och bära in dennes möbler?


*Plastluckan i min frys gick sönder. Jag felanmälde detta och blev DEBITERAD. Okej ingen större grej med det men de ville att jag skulle leta upp Frysens ID-nummer och modelnummer. Har de inte koll på vad de har för grejer i sina bostäder? Ska jag åka till Centrallagret i Östersund också och hämta reservdelen?

*Jag har aldrig någonsin haft en anmärkning på mina besiktningar tidigare. Nu när jag flyttade ut möttes jag av en sur och tvär kvinna som anmärkte på att allt var skitigt fast vi har städat lägenheten i 2 omgångar a 6 timmar.

Aldrig mer Lulebo. Sämre företag får man leta efter.